Temat ważny, niestety zaniedbywany.

O prawidłowej postawie ciała przypominamy sobie jak coś nas boli. Wtedy obiecujemy sobie, że będziemy trzymali się „prosto” cokolwiek miałoby to oznaczać. Większość z nas robi sobie przegląd uzębienia co najmniej raz do roku, raz na kilka lat sprawdzamy wzrok, nawet coraz częściej sami z siebie robimy badania krwi. Kurczę, nawet przegląd auta robisz najdalej co rok! A postawa? Jak często sprawdzasz czy jest ok?

Na prawidłową postawę ciała ma wpływ bardzo wiele czynników.

Napięcia mięśniowe, stres, rodzaj wykonywanej pracy, kontuzje i bóle, aktywność fizyczna itd. Każde ciało zmienia się z czasem, i nie chodzi mi tylko o różnicę w kg 😉 Dłuższe wykonywanie różnych czynności według błędnego wzorca ruchowego, może prowadzić do uszkodzeń naszego układu ruchu, przeciążeń i bólów. Często zgłaszają się do mnie ludzie z bólem w konkretnej okolicy, mówiąc, że czasem tak mają, jak ich przewieje. Hmm… Tak, przyznaję, że „przewianie” może aktywować np. punkty spustowe, bo napięcie mięśni zależy też od temperatury otoczenia. Problem w tym, że takie punkty nie powstałyby, gdyby użytkownik ciała prawidłowo o nie dbał. Po pewnym czasie terapii okazuje się, że wymienione wcześniej bóle już nie wracają. Coś się zmieniło.

Fizjoterapeuta patrzy na Twoje ciało.

Widzi napięcia mięśniowe, dostrzega pracę taśm anatomicznych i sprawdza wzorce ruchowe. Dobry fizjoterapeuta nie zrobi Ci tylko „masażu”. Gdy do niego przyjdziesz z bólem, nie zajmie się tylko urazem, z którym się zjawiłeś. Dobry fizjoterapeuta spojrzy na Twoje ciało jak na maszynę, w której wszystkie części są od siebie zależne. Poszuka przyczyny, pokaże Ci ćwiczenia, wytłumaczy jak zmieniać ciało, nauczy automasażu itp. Czy wiesz, że np. pozycja stóp wpływa na mięśnie dna miednicy i jest kluczowa w rehabilitacji wysiłkowego nietrzymania moczu? Takich przykładów jest dziesiątki.

Osoba dorosła powinna zrobić sobie przegląd postawy raz do roku. Dzieci badamy co ok. 6 miesięcy, jeśli nie pracujemy z wadami, a przy pracy z wadą wizyta konieczna jest co ok. 2-3 miesiące. Pamiętaj, że zawsze możesz ustalić z terapeutą co chcesz osiągnąć i jakimi metodami.