centrum zdrowia i fizjoterapii kobiet

Przegląd postawy ciała.

Temat ważny, niestety zaniedbywany. O prawidłowej postawie ciała przypominamy sobie jak coś nas boli. Wtedy obiecujemy sobie, że będziemy trzymali się „prosto” cokolwiek miałoby to oznaczać. Większość z nas robi sobie przegląd uzębienia co najmniej raz do roku, raz na kilka lat sprawdzamy wzrok, nawet coraz częściej robimy samodzielnie badania krwi. Kurczę, nawet przegląd auta robisz najdalej co rok! A postawa? Jak często sprawdzasz czy jest ok?

Na prawidłową postawę ciała ma wpływ bardzo wiele czynników- napięcia mięśniowe, stres, rodzaj wykonywanej pracy, kontuzje i bóle, aktywność fizyczna itd. Każde ciało zmienia się z czasem, i nie chodzi mi tylko o różnicę w kg 😉 Dłuższe wykonywanie różnych czynności według błędnego wzorca ruchowego może prowadzić do uszkodzeń naszego układu ruchu, przeciążeń i bólów. Często zgłaszają się do mnie ludzie z bólem w konkretnej okolicy, mówiąc, że czasem tak mają, jak ich przewieje. Hmm… Tak, przyznaję, że „przewianie” może aktywować np. punkty spustowe, bo napięcie mięśni zależy też od temperatury otoczenia. Problem w tym, że takie punkty nie powstałyby gdyby użytkownik ciała prawidłowo o nie dbał. Po pewnym czasie terapii okazuje się, że wymienione wcześniej bóle już nie wracają. Coś się zmieniło. Fizjoterapeuta patrzy na Twoje ciało, widzi napięcia mięśniowe, dostrzega pracę taśm anatomicznych, sprawdza wzorce ruchowe. Dobry fzjoterapeuta nie zrobi Ci tylko „masażu” gdy do niego przyjdziesz z bólem, nie zajmie się tylko urazem, z którym się zjawiłeś. Dobry fizjoterapeuta spojrzy na Twoje ciało jak na maszynę, w której wszystkie części są od siebie zależne, poszuka przyczyny, pokaże Ci ćwiczenia, wytłumaczy jak zmieniać ciało, nauczy automasażu itp. Czy wiesz, że np. pozycja stóp wpływa na mięśnie dna miednicy i jest kluczowa w rehabilitacji wysiłkowego nietrzymania moczu? Takich przykładów jest dziesiątki.

Osoba dorosła powinna zrobić sobie przegląd postawy raz do roku. Dzieci badamy co ok. 6 miesięcy (jeśli nie pracujemy z wadami) przy pracy z wadą wizyta konieczna jest co ok. 2-3 miesiące. Pamiętaj, że zawsze możesz ustalić z terapeutą co chcesz osiągnąć i jakimi metodami.